Interprofessioneel samen opleiden vraagt om doorontwikkeling van curricula

Bij de ontwikkelingen die nu plaatsvinden in het pedagogische en educatieve werkveld is interprofessionele samenwerking van groot belang voor het optimaal ontwikkelen van kinderen (Van Dongen en Fanchamps, 2021). Dit vraagt niet alleen om kennis en vaardigheden bij de professionals en de begeleiders van toekomstige professionals, het vraagt ook om een (werkplek-)curriculum dat mbo-studenten hier goed op voorbereid. Onderdeel van het project Interprofessioneel Samen Opleiden is dan ook om de (werkplek-)curricula van het Graafschap College en Iselinge Hogeschool onder de loep nemen en te versterken, passend bij de ontwikkelingen en de behoefte in het werkveld.

Studenten

  • worden beter voorbereid zijn op het werken in de, in toenemende mate, interprofessionele context van het pedagogisch-educatieve werkveld
  • komen eerder in aanmerking komen voor functies waarin brede inzetbaarheid een vereiste is.

Werkveld

  • (toekomstige) professionals zijn beter voorbereid op het werken in de in de, met toenemende mate, interprofessionele context van het pedagogisch-educatieve werkveld
  • (toekomstige) professionals kunnen theorie beter in de praktijk toepassen

Opleidingen

  • het curriculum sluit beter aan aan bij de realiteit van het werkveld
  • studenten herkennen in de theorie beter de praktijk en kunnen een betere koppeling maken
  • wat studenten in de opleiding leren over interprofessioneel samenwerken kan toegepast worden in de praktijk