Interprofessioneel samen opleiden vraagt om professionalisering van studentbegeleiders

Studenten opleiden in een hybride, interprofessionele leeromgeving vraagt om specifieke kennis en vaardigheden bij alle betrokkenen: docenten, praktijkopleiders/-begeleiders en andere professionals uit het werkveld. Niet alleen moeten zij zicht hebben op de breedte van het werkveld en de verschillen tussen bijvoorbeeld het onderwijs en de kinderopvang, ook moeten zij studenten opleiden in en begeleiden bij de specifieke vaardigheden die nodig zijn voor interprofessioneel (samen)werken (Van Dongen en Fanchamps, 2021). Trainingen van studentbegeleiders voorzien in de ontwikkeling van specifieke kennis en vaardigheden met betrekking tot interprofessioneel samen opleiden. Hierdoor wordt de mogelijkheid geboden aan opleiding en praktijk om te blijven ontwikkelen (LLO). De trainingen zijn ondersteunend aan het interprofessioneel leren en werken in de opleiding en de praktijk. In de trainingen staan pedagogische en didactische onderwerpen centraal, denk hierbij aan; feedbackgesprekken, begeleidingsmethodieken, intervisiemethodieken, leeractiviteiten, reflectiemethodieken, enzovoorts.

Studenten

  • begeleiders en beoordelaars weten hoe zij interprofessioneel samenwerken kunnen stimuleren en begeleiden

Werkveld

  • professionals worden goed en efficiënt voorbereid op het begeleiden van studenten
  • professionals hebben nauw contact en kunnen kennis uitwisselen met collega’s uit andere organisaties
  • er is duidelijkheid over de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende studentbegeleiders

Opleidingen

  • studenten worden goed begeleid bij het interprofessioneel samenwerken